7.4.17

Ohje: virkattu pitsinen unisieppari

https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=3610133893202909738#editor/target=post;postID=6783769174062136231;onPublishedMenu=postsstats;onClosedMenu=postsstats;postNum=9;src=link
Oon ihan rakastunut unisieppareihin ja oonkin jo tehnyt niitä useammassa eri mallissa. Tykkään varsinkin pitsisistä, valkoisista ja romanttisista malleista. Nyt päätin jakaa ohjeen tähän viimeisimpään tekeleeseeni. Unisieppareiden tekeminen ei ole mielestäni ollenkaan vaikeaa, ne onnistuu aloittelijoiltakin eikä välttämättä tarvita esimerkiksi kummoisempia virkkaustaitoja. Tapoja on monia, tässä esittelen yhden omistani :)

Parasta itsetehdyissä unisieppareissa on se, että näitä voi soveltaa juuri sen näköiseksi kuin haluaa ja variaatioita on loputtomasti. Näistä onnistuu helposti saamaan omistajansa näköisen vaihtelemalla esimerkiksi kehyksestä roikkuvia materiaaleja, niiden värejä ja pituuksia. Huippua on myös se, että materiaalit eivät ole kovin arvokkaita ja niitä on saatavilla joka paikasta.



Unisiepparia varten tarvitset:

Rengas pitsiliinan ympärille
Minä käytin tässä työssä metallirinkulaa (halkaisijaltaan 25 cm). Näitä saa ostettua askarteluliikkeistä erikokoisina. Olen aiemmin käyttänyt unisiepparin kehikkorenkaana myös pyöreän muovirasian kantta, ja se toimi oikein hyvin (tässä linkki postaukseen). Jotkut muotoilevat renkaan rautalangasta, mutta itse en suosittele tätä tapaa, sillä pitsiliina tulee kauniimmin esille kun sen saa kunnolla pingotettua renkaaseen, ja sitä varten renkaan pitää olla tukeva.

Pitsiliina
Virkkasin pitsiliinan itse. Tekemäni liinan ohje löytyy täältä. Virkkasin liinasta vain ensimmäisen ja toisen osan. Periaatteessa tähän voi käyttää minkä tahansa virkatun pitsiliinan ohjetta, kunhan vaan osaa lopettaa virkaamisen oikeaan kohtaan niin että se sopii renkaaseen. Jos siis löytää mieleisensä ohjeen, joka vaikuttaa kuitenkin liian isolta renkaaseen, ei hätää. Huomioi tässä, että renkaaseen nähden liian pieni pitsiliina on parempi kuin liian iso. Pitsiliina voi olla myös valmis, näitä löytyy edullisesti esim. kirppareilta.

Lankaa pitsiliinan kiinnitykseen + virkkuukoukku
Käytä lankana mieluiten hyvin samantyyppistä ja -väristä lankaa kuin pitsiliinakin on. 

Koristeita roikkumaan renkaasta
Tässä saa käyttää mielikuvitusta. Itse valitsin koristeiksi erilaisia pitsinauhoja. Voit käyttää mielesi mukaan esimerkiksi höyheniä, helmiä tai vaikka nahka- ja satiininauhaa.



Unisiepparin kokoaminen:

Pitsiliinan kiinnitys renkaaseen
Mun mielestä parhaalta näyttää, että kehysrengas on päällystetty samalla langalla kuin mistä pitsiliinakin on tehty. Tässä mun tekniikassa päällystin samaan aikaan renkaan langalla ja kiinnitin pitsiliinan siihen. Rengas päällystetään virkkaamalla siihen kiinteitä silmukoita, ja samalla kiinnittämällä pitsiliina niihin sopivin välein piilosilmukoilla, kiinteillä silmukoilla tai pylväillä. Homman helpottamiseksi ja kiinnitin pitsiliinan kehykseen hakaneuloilla, jolloin hahmotti paremmin montako kiinteää silmukkaa väleihin kannattaa tehdä. Tämä on osuus, jossa voidaan tarvita hieman kärsivällisyyttä. Saattaa nimittäin olla että reunusta joutuu purkaa muutaman kerran, ennen kuin löytää sopivan silmukkamäärän. Kannattaa yrittää tehdä silmukoista mahdollisimman kireitä, etteivät ne jää lörpöiksi.

Toinen vaihtoehto renkaan päällystämiseen on kieputtaa sopivaa lankaa tai nauhaa koko renkaan matkalta, niin että pohja peittyy kokonaan, ja vasta sen jälkeen kiinnittää pitsiliina. Liinan voi tässä tapauksessa kiinnittää vaikka vaan ompelulangan avulla. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan ensimmäistä tapaa, se on mun mielestä nätimpi ja kestävämpi.



 

Koristeiden kiinnittäminen
Kun liina on kiinnitetty, voit alkaa sovittelemaan siitä roikkuvia härpäkkeitä. Minä lähdin mallailemaan pitsinauhoja kiinnittäen ne ensin nuppineuloilla. Ohuet kiinnitin vain solmimalla ja paksummat ompelin muutamalla pistolla. Tämä on unisiepparin tekemisen mukavin osuus, kun kokonaisuus alkaa hahmottua.


Viimeistely
Päättele langanpäät ja leikkaa roikkuvat koristeet sopivan mittaisiksi. Kiinnitä vielä sopivanpituinen ripustuslenkki. Minä käytin liinasta ylijäänyttä valkoista lankaa.

Valmista! Unisieppari kuuluisi kai kiinnittää sängyn yläpuolelle, mutta meillä tämä pääsi olohuoneeseen. Kai se turvaa sitten sohvapäikkärit pahoilta unilta.

 

Tykkäsittekö ohjeesta? Linkatkaa ihmeessä kuvia tekemistänne unisieppareista jos innostutte kokeilemaan unisiepparin tekoa :)

2 kommenttia:

  1. Mä haluisin kokeilla, mutta en saa tuosta linkin kuvasta oikein selvää! :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, onhan tuo kuva vähän huono varsinkin noista kohdista jotka on harmaalla. En löytänyt parempaa kaaviota tästä samasta pitsiliinasta mistään :/ mä sain selvää kuvasta, kun suurensin sen koneella melko paljon suuremmaksi, vain hieman piti arvailla joissain kohdissa. Pylväät on liinassa kaikki tavallisia pylväitä, ei siis pitkiä pylväitä, ehkä se tieto jo vähän selkeyttää? :) ketjusilmukoiden määriä pitää vähän tihrustaa tuosta huonolaatuisesta kuvasta.

      Poista