22.9.17

Virkattu hittipipo omalla tyylillä + ohje

Facebookin käsityöryhmissä on viime aikoina näkynyt paljon virkattuja pipoja, josta halusin tehdä oman versioni. Mun pipo on virkattu hieman erityyppisillä silmukoilla, enkä tehnyt omaani myöskään käännöstä.

Virkkauksessa vuorotellaan kerroksittain piilosilmukoita ja puolipylväitä, jolloin lopputulos näyttää kivasti neulotulta. Suosittelen käyttämään melko isoa koukkua, ettei lopputulos ole liian tiivis. Pipo virkataan tasona suorakulmioksi, lyhyemmät sivut yhdistetään ja kurotaan päälaen aukko umpeen. Lopuksi pipo koristellaan isolla tupsulla.


Pipoa varten tarvitset:
  • Lankaa. Tässä mulla on käytössä Novitan Pirta-akryylilanka, mutta voit tietysti käyttää ihan mitä lankaa haluat. Menekki riippuu langan paksuudesta ja käsialan tiiveydestä.  Mun pipoon kului noin 100 g lankaa  ja tupsuun noin 20 g.
  • Virkkuukoukku nro 4,5 (tai käsialan mukaan).
  • Tupsun tekemistä varten pala kartonkia.

Näin virkkaat pipon:
  1. Virkkaa 41 ketjusilmukkaa (tai kunnes ketjun pituus on noin 25 cm). Aloitusketju kannattaa virkata melko löysästi.
  2. Virkkaa jokaiseen ketjusilmukkaan puolipylväs, aloittaen koukusta laskien toisesta silmukasta (tämä on työn oikea puoli).
  3. Käännä työ ja virkkaa jokaiseen puolipylvääseen yksi piilosilmukka (tämä on siis työn nurja puoli). Ole tarkkana jokaisen kerroksen alussa, että virkkaat myös ensimmäiseen silmukkaan, näin reuna pysyy suorana ja siistinä.
  4. Käännä taas työ, virkkaa 1 kjs ja jokaiseen piilosilmukkaan puolipylväs. Huomaa, että piilosilmukat ovat hieman peitossa lähes työn takapuolella.
  5. Toista kerroksittain vuorotellen piilosilmukoita ja puolipylväitä, kunnes työn korkeus on noin 54 cm, tai kunnes ympärysmitta sopiva. Virkkuu on melko venyvää, joten varo tekemästä liian suurta. Tee viimeiseksi piilosilmukkakerros.
  6. Taita sauma oikeat puolet vastakkain ja virkkaa sauma kiinni piilosilmukoin (ota piilosilmukkaan viimeisen kerroksen ps ja ensimmäisen kerroksen s).
  7. Katkaise lanka, mutta jätä siihen melko pitkä häntä. Tällä langalla kuro umpeen päälaen aukko. Itse pujottelin langan noin neljän rivin välein ja lopuksi kiristin. Varmista pysyvyys vielä muutamalla pistolla.
  8. Lopuksi tee iso tupsu ja kiinnitä hyvin. Päättele langanpäät.


 
Yllä vasemmassa kuvassa on virkkuu oikealta puolelta, oikella olevassa kuvassa nurjalta puolelta.



Tässä yllä olevassa kuvassa on valmis suorakulmion mallinen virkkaus, jonka mitat ovat siis suurinpiirtein 25 x 54 cm.


Kuvassa yllä on pipon sauma lähempää, joka on lähes huomaamaton.


Tässä vielä pikaohje tupsun tekemiseen:
  1. Leikkaa kartongista kaksi samankokoista ympyrää ja niiden keskelle reiät. Mulla ympyrän halkaisija on noin 9 cm ja reiän 2,5 cm.
  2. Aseta ympyrät päällekäin ja ala kiertää lankaa niiden ympärille. Kun reikä alkaa käydä ahtaaksi, käytä apuna virkkuukoukkua. Jos haluat tuuhean tupsun, kannattaa lankaa kieputtaa melko kireälle ja mahdollisimman paljon.
  3. Kun lankaa on tarpeeksi, tunge saksenkärki pahvirinkuloiden väliin ja leikkaa kaikki langat poikki.
  4. Ota noin 40 cm pitkä langanpätkä, ujuta se pahviympyröiden väliin ja solmi tiukasti.
  5. Revi pahvit irti tupsusta ja muotoile tupsu saksilla tasaiseksi.

 

9 kommenttia:

  1. Ai että on kiva! En osaa neuloa, joten olisi kiva saada aikaan virkkaamalla neulotun näköistä pintaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, mäkin kyllä tykkään tästä kovasti :)

      Poista
  2. Tulisikohan tästä myös hyvä,jos tekisi pitemmän pipon ilman tupsua...? Kun tuo tupsu jotenkin ei miellytä, ja haluaisin semmoisen löysän mallin. Pitäisköhän sitten kaventaa vähän lopussa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä varmasti tulisi! Ei kuitenkaan mun mielestä kannata hirveän paljon pidentää, mutta makuasiahan se tietysti on :) Jos sulla on olemassa joku hyvän kokoiseksi todettu pipo niin tee sen mittojen mukaan.

      Tuo tupsu peittää sopivasti sumppuun kurotun päälaen. Eli jos et laita tupsua, niin joudut varmaan parsinneulan kanssa sulkemaan päälaen aukon umpeen jotta siitä tulee tarpeeksi siisti. Mutta onnistuu se kyllä niinkin :) Ei kannnata kavennella missään kohdin virkkausta :)

      Poista
  3. Hyvät vinkit. Nyt täytyy päästä kokeilemaan !

    VastaaPoista
  4. Miten tällainen paksulettinen voisi tuota muokata, että ponnari mahtuu alle.
    Kaunis on kyllä piposi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tällä ohjeella piposta tulee melko venyvä,joten uskoisin että sinne alle mahtuu paksuimmatkin hiukset. Tämä pipohan virkataan ikään kuin poikittain (ei siis otsalta päälakea kohti kuten pipot yleensä), eli virkattujen kerrosten määrää vaihtelemalla säädellään pipon ympärysmittaa. Kokeile pipoa aina välillä päähän ja tee siten sopivan kokoinen, niin että hiuksetkin mahtuvat alle :) Kiitos kommentistasi!

      Poista